Baan

Rotterdam

Projectontwikkeling

Architect

BETA office for architecture

Partner

Menno de Vos

Aan de Baan 159/163 in Rotterdam staat een oud schoolgebouw en een voormalig industrieel verdeelstation van het gemeentelijke energiebedrijf. Leyten ontwikkelt hier een gebouw met woningen en voorzieningen waaronder horeca en onderwijsruimtes.

120 woningen

2.000 m² voorzieningen

2026 planning startbouw

Over het project

Aan de Baan 159/163 in Rotterdam staat momenteel een oud schoolgebouw en een voormalig industrieel verdeelstation van het gemeentelijke energiebedrijf. Leyten ontwikkelt hier een gebouw met woningen en horeca, een bijeenkomstfunctie en ateliers en galerieruimtes in de plint. De bovenliggende lagen dienen als uitbreiding voor de naastgelegen school OBS het Landje.

In de bovenbouw worden ca. 120 woningen gerealiseerd, waarvan een deel als middenhuur. De woningen kenmerken zich door royaal daglicht en uitzicht.

De architectuur gaat op in de baksteenarchitectuur van het Baankwartier en creëert een relatie met de bestaande gebouwen en nieuwe toevoeging.

Duurzaamheid

Het gebouw wordt voorzien van duurzame warmteopwekking via stadsverwarming of warmte koudeopslag. De platte daken en het gebied rondom het gebouw worden vergroend. Met het behoud van het voormalig verdeelstation wordt ruim 740 m² bestaand vastgoed hergebruikt, wat zorgt voor een significante materiaalbesparing.

Maatschappelijke impact

De bestaande gebouwen, de oude school en het voormalig verdeelstation worden tot de start van de bouw gebruikt als atelier voor kunstenaars en creatieven. Het voormalig verdeelstation wordt gebruikt voor evenementen, exposities en als kantoorruimte.

Door na de ontwikkeling de entree te koppelen aan de horeca worden ontmoetingen gestimuleerd. Bewoners worden via een royale trap uitgenodigd om van de centrale ruimte gebruik te maken en niet direct de lift te nemen naar hun woonverdieping. Voor de sociale veiligheid en om ontmoetingen te stimuleren is de parkeergarage bereikbaar via de gemeenschappelijke lobby. Door het aantal parkeerplaatsen te beperken wordt het gebruik van de fiets gestimuleerd.